woensdag 6 mei 2015

Oma

Mijn oma
Wat mis ik jou
voor het eerst
alles zonder jou

te rauw en te vers
tot nu
nu kan ik langzaam
over jou schrijven

Bijna een jaar
Er is niet veel verandert
de kinderen doen het goed
ze worden groter
wijzer en socialer

En als ik bel
ben ik inmiddels
gewend dat jij niet opneemt
Het plekje op de bank
is niet meer zo leeg

Mijn overspannenheid
heb jij gemist
niet dat daar iets aan te missen viel
mijn huwelijk bijna kapot
is ook aan jou voorbijgegaan

normaal had ik je gebeld
om dit te delen
Om je te vertellen
hoe grappig de kinderen
nu weer waren

Je verjaardag
maar dan zonder jou
hebben we inmiddels gehad
we hebben samen gedronken
op jou

het overlijden van Thea
heb je niet ervaren
of misschien al wel
stond je te wachten
klaar om te dansen

In feite was je lijf
al lang al klaar
Jou verlies
brengt ook weer
mogelijkheden

Ik zie teddy nu weer meer
en de kinderen maken hem mee
zoals ik hem kende
Ze zullen jou nooit kennen
zoals ik je kende

Maar ik zal ze vertellen
over jou
en onze gedeelde herinneringen
ik zal ze vertellen
hoe we samen dansten
wat je voor me betekende
en hoe dierbaar je me bent
hoe ze dachten dat jij mijn moeder was

Ik heb gezien
de rust die over je kwam
toen je net je ogen had gesloten
hoe je nog warm was
en ik je vasthield
en Bob Marley voor je zong
weg was de last van het leven

verdrietig
maar ook zo opgelucht
jou lijden deed mij zo een pijn
de afhankelijkheid
mijn oma
je was van ons
hoorde bij ons
niet bij vreemde handen

weg waren de vreemde handen
weg was het eeuwig gemis
weg waren de onbeantwoorde vragen
weg was het ingehouden geluk
weg waren de oordelen
eindelijk was je vrij

en ik heb je meegenomen
ik heb je weg gebracht
in de koelcel gestopt
samen hebben we jou gewassen
jou nagels gelakt
jouw bloemstuk geschikt

Voor altijd bij mij
en ik neem je mee
waar ik ook zal gaan
totdat ik daarboven kom
en we opnieuw zullen dansen



















Geen opmerkingen:

Een reactie posten